Beste ouders en verzorgers,
In onze schoolgids geven wij je de informatie die helpt bij je keuze.Schooljaar 2023-2024
Welkom bij CBS Prins Willem-Alexander
Beste ouder(s), verzorger(s) en belangstellende(n),
Bij het oriënteren op een basisschool wil je een plek vinden waar jouw kind zich acht jaar lang prettig voelt en goed kan ontwikkelen. In deze schoolgids van CBS Prins Willem-Alexander vind je belangrijke informatie die je helpt bij het maken van een keuze.
CBS Prins Willem-Alexander is onderdeel van stichting Spectrum-SPCO. Dit schoolbestuur omvat acht scholen in Lansingerland. Spectrumscholen bieden kinderen een veilige, uitdagende en plezierige omgeving, waarin zij hun talenten kunnen onderzoeken en verder ontwikkelen. Door het bieden van christelijk en passend onderwijs en het stimuleren van een onderzoekende en ontwerpende houding, krijgen kinderen wat zij nodig hebben om te groeien.
“Je hoort erbij op de PWA”.
We staan open voor de culturele- en religieuze diversiteit van onze samenleving.
Dit dragen wij uit naar elkaar: ouders, leerlingen en alle medewerkers.
Een veilige, uitdagende leeromgeving, waarbij leerlingen de mogelijkheid krijgen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Een omgeving waar ze ervaren dat ze mogen zijn wie ze zijn, dat ze erbij horen en dat ze gewaardeerd worden.
Wij streven naar een brede vorming waarbij de leerlingen worden gestimuleerd om zich met hun specifieke kwaliteiten en talenten verder te ontwikkelen. Doen, beleven, ervaren en ontdekken zijn kernbegrippen bij deze lessen. We noemen dit de PWArt lessen. Ze vormen een onderdeel van geïntegreerd onderwijs.
Ben je nieuwsgierig geworden? Je bent van harte welkom om onze school te bezoeken.
Namens het team van CBS Prins Willem-Alexander,
Nelly Roek-Bösecke
directeur
Overal waar in deze schoolgids en op de website ouders staat, bedoelen we ook de verzorgers van onze leerlingen.
Waar we bij leerling over hem spreken, bedoelen we ook haar.
1 Onze school
1.1 Spectrum-SPCO
Spectrum is een stichting voor protestants christelijk onderwijs, met acht scholen in de gemeente Lansingerland. Met ruim 200 gedreven personeelsleden zetten we ons elke dag met hart en ziel in om de ruim 2000 leerlingen toekomstgericht onderwijs te bieden, waarmee zij leergierige, wereldwijze kinderen worden. We bieden een veilige en uitdagende omgeving waarin talenten onderzocht en ontwikkeld kunnen worden.
CBS Prins Willem-Alexander, is onderdeel van Spectrum-SPCO.
1.2 Missie en visie van de PWA
De missie: waar staan we voor
De PWA staat voor een breed aanbod van educatief en kwalitatief goed onderwijs binnen een duidelijke structuur.
Een klimaat waarin de leerlingen ervaren dat ze mogen zijn wie ze zijn, dat ze daarom gewaardeerd worden en weten dat ze erbij horen.
We vinden dat onderwijs meer is dan scholing in rekenen, taal en spelling en het verwerven van kennis en vaardigheden. Dat betekent dat deze scholing een belangrijke plaats inneemt in ons onderwijsaanbod.
Naast deze basisvakken zorgen we nadrukkelijk voor een onderwijsaanbod dat de genoemde algemene vorming stimuleert. Culturele en kunstzinnige vorming staan daarbij centraal.
Onze leerlingen krijgen de gelegenheid om te ontdekken waar hun mogelijkheden en interesses liggen en om een kritische zelfdenkende houding te ontwikkelen. Het aanbod is thematisch met integratie van verschillende vakken waarbij de leerlingen uitgedaagd worden om samen op onderzoek uit te gaan en dit te delen met groepsgenoten.
De school is een gemeenschap waarin we met respect voor elkaar en met elkaar omgaan.
De visie: waar gaan we voor
Wij zien de leerlingen als uniek en inspirerend, open en nieuwsgierig.
Ze willen ontdekken, ervaren en leren. Ze willen gezien, gehoord en gewaardeerd worden.
Wij willen als school hen ondersteunen en begeleiden in hun ontwikkeling tot verantwoordelijke, kritische deelnemers van de schoolgemeenschap en als verantwoordelijk, kritische (wereld)burgers van de samenleving.
We willen dat ons onderwijs een stevige basis geeft om in de samenleving te kunnen participeren als verantwoordelijke burgers. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is dat zij leren een mening te vormen, zodat ze mogelijkheid hebben om zelfstandig keuzes te maken.
Gezamenlijke activiteiten waaronder de vieringen geven inhoud aan het samen leven en leren binnen de school.
Zo bereiken we twee doelen: een goede voorbereiding op de samenleving en een stimulerende schoolomgeving waardoor de leerlingen zich kunnen ontwikkelen vanuit hun eigen niveau en met hun eigen mogelijkheden.
CBS Prins Willem-Alexander
De school waar je verder leert kijken.
1.3 Identiteit
De wereld waarin wij leven verandert. Daarmee verandert ook hoe we met elkaar met de wereld omgaan. Vanuit onze christelijke traditie leren wij kinderen hoe je met anderen omgaat. Door te delen, samen te werken en een open houding aan te nemen met respect voor iedere cultuur en iedere achtergrond. Dankzij verbinding en ontmoeting krijgen onze leerlingen alle ruimte om uit te groeien tot leergierige wereldburgers in een veranderende maatschappij. Dit noemen wij levensbeschouwelijk burgerschap.
Een kind, een leraar, een pen en een boek kan de wereld veranderen.
– Malala Yousafzai –
1.4 COBI vliegt voorop
De uil COBI is mascotte van heel Spectrum. COBI symboliseert de vier pijlers van het beleid van Spectrum-SPCO, waar onze school onderdeel van is. Ons onderwijs steunt op:
- Creativiteit
- Onderzoekend leren
- Burgerschapsvorming
- ICT
Wij zijn ervan overtuigd dat deze speerpunten de basis vormen voor modern onderwijs en voor de leerlingen van morgen. Leerlingen die klaar zijn voor een leven ná school.
2 Ons onderwijs
2.1 Intro
Kinderen zijn unieke en leergierige burgers van een veranderende maatschappij in de 21ste eeuw. Met extra aandacht voor onderzoek, creativiteit en samenwerking bereiden we de leerlingen goed voor op het leven en werken in deze maatschappij. Door het bieden van passend onderwijs en het stimuleren van een onderzoekende en ontwerpende houding, krijgen kinderen wat zij nodig hebben om te groeien.
2.2 Onderwijs op CBS Prins Willem-Alexander
Samen kom je verder.
Samen een school zijn, samen een groep vormen. Elkaar zien en horen en zó samen te leren is een belangrijke waarde op onze school.
2.3 Onderwijsmodel
Het onderwijs aan kinderen in de groepen 1 tot en met 8 gaat uit van een natuurlijk ontwikkelingsproces waarbij ieder kind uitgedaagd en gestimuleerd wordt om zijn eigen talenten in te zetten.
Er wordt gedifferentieerd bij de instructie en begeleiding en in het aanbod van lesstof. Wij willen alle leerlingen de benodigde basiskennis en vaardigheden leren.
De leerkracht geeft instructie die afgestemd is op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Na de uitleg en het samen oefenen van de lesstof maken de leerlingen de opdrachten, passen vaardigheden en opgedane kennis toe. De leerkracht zorgt voor ondersteuning en observeert de leerlingen tijdens de les De les wordt afgesloten met een terugkoppeling op het doel van de les en de gemaakte opdrachten.
Waardering
Wij maken ons onderwijs samen met ouders en kinderen. Het is daarom erg fijn dat wij door hen gewaardeerd worden. Samen komen we verder.
Rapportcijfer van ouders: 7,4 ⭐️
Rapportcijfer van onze leerlingen: 8,2 ⭐️
2.4 Het jonge kind
Er is voor het onderwijs aan groep 1 en 2 bewust gekozen voor een gecombineerde groep. De ontwikkeling van de kleuters kan in een periode op een bepaald gebied met sprongen verlopen terwijl de ontwikkeling op een ander gebied even stil lijkt te staan. In een combinatiegroep kunnen we deze gevoelige periodes goed begeleiden, volgen en de ruimte geven om tot ontplooiing te komen. Daarna verloopt de ontwikkeling vaak gestroomlijnder, passend bij hun leeftijd, ook hier wordt de leerling gevolgd in zijn of haar ontwikkeling.
2.5 Lesdoelen
Het onderwijs in groep 1-2 wordt gekenmerkt door spelend en ontdekkend leren. In groep 3 wordt deze aanpak o.a. verwerkt in het lescircuit met verschillende spelvormen en opdrachten in de hoeken.
Vanaf groep 3 t/m groep 8 wordt het leerelement vanuit kennis- en vaardighedenoverdracht door de leerkracht, leerlingen onderling, d.m.v. opdrachten en oefeningen uit de methodes steeds belangrijker.
Aan het eind van de basisschool kan elke leerling een vervolgstap maken naar voortgezet onderwijs passend bij zijn/haar ontwikkeling.
In de hogere groepen bouwen we de zelfstandigheid van de kinderen verder uit. Leerlingen werken voor ieder vak op hun eigen niveau aan het behalen van lesdoelen. Om de (onderwijs)behoeften een leerling scherp in beeld te krijgen, zijn het kind zelf en de ouders onmisbaar als samenwerkingspartners. Daarom plannen wij regelmatig gesprekken, waarin we samen de doelen voor de komende periode op een rij zetten.
2.6 Vakken en methodes
Dit zijn de vakken en methodes die wij onze leerlingen aanbieden:
VAK | GROEP | METHODE |
---|---|---|
Lezen -Aanvankelijk lezen -Begrijpend lezen | Groep 3 Groep 4 t/m 8 | Lijn 3 Schoolschrijver |
Taal en Spelling | Groep 4 t/m 8 | Taalactief |
Schrijven | Groep 3 t/m 8 | Klinkers |
Rekenen | Groep 3 t/m 8 | Pluspunt 4 |
Wereldoriëntatie | Groep 3-4 Groep 5 t/m 8 | Thema’s taalmethode Code D |
Sociaal-emotionele ontwikkeling | Groep 1 t/m 8 | Kanjertraining |
Engels | Groep 1 t/m 8 | Take it easy |
Verkeer | Groep 1 t/m 8 | Let’s go! |
Levensbeschouwing | Groep 1 t/m 8 | Trefwoord |
Muziek | Groep 1 t/m 8 | Eigenwijs |
Creative vakken | Groep 1 t/m 8 | Cultuurtrein en Kijk Kunst |
2.7 Levensbeschouwelijk burgerschap
Als school binnen Spectrum-SPCO leren wij onze leerlingen hoe je met elkaar omgaat.
In lessen, gesprekken en gedrag laten wij een open houding zien, vanuit onze christelijke traditie. Hierdoor kunnen de kinderen groeien uitgroeien tot wereldburger, met respect voor anderen.
2.8 Kanjerschool
Vertrouwen is de basis om met elkaar samen te werken en samen te leren. Daarom zijn wij een Kanjerschool en geven we Kanjertraining. In deze training leren we hoe we met elkaar omgaan, op een plek waarin iedereen zichzelf mag zijn.
De Kanjertraining is de methode voor sociaal-emotionele vorming.
Het herkennen van gevoelens bij jezelf en bij de ander staat centraal in deze methode. Ervaren wat die gevoelens doen bij jou en wat dit betekent voor de ander.
De leerlingen leren door middel van verhalen, opdrachten en spelen zicht te krijgen op hun rol in de omgang met elkaar. In de lessen leren ze bijvoorbeeld op welke wijze je een ruzie kunt oplossen. Samenwerken en voor jezelf opkomen komt aan bod in de lessen. Al deze vaardigheden zijn belangrijk voor de leerlingen: ze zullen deze vaardigheden nodig hebben in de maatschappij.
2.9 COBI
COBI staat voor:
Creativiteit
Op school leer je meer dan alleen feiten. Het is ook de plek voor persoonlijke ontwikkeling. We leren de kinderen oplossingsgericht en kritisch te denken. Het is cruciaal dat leerlingen daarbij veel vrijheid krijgen om zelf te ontdekken en te creëren. Creativiteit gaat verder dan handvaardigheid, muziek en tekenen. In ons hele lesprogramma integreren we creatieve vaardigheden, eigen inzicht en cultuur. Zo maakt creativiteit je wereld groter.
Onderzoekend en ontdekkend leren
Door zelf te ontdekken en onderzoeken kom je verder. Daarom maken we hier ruimte voor! Wij leren onze leerlingen vragen te stellen en nieuwsgierig te zijn. Want we geloven dat kinderen nog beter leren door te doen, dan wanneer iets hun wordt verteld.
Burgerschap
Onze leerlingen zijn de wereldburgers van vandaag en morgen. Vanuit die visie besteden we veel aandacht aan levensbeschouwelijk burgerschap. Voor een toekomst vol hoop.
ICT
Een kind dat digitaal geletterd is, is klaar voor morgen. Met de juiste inzet van digitale mogelijkheden kunnen wij ons onderwijs blijven verbeteren en modern vormgeven.
2.10 Onderwijstijd
Definitie
Met onderwijstijd bedoelen we de uren per week die een kind op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. Binnen de scholen van Spectrum-SPCO krijgen kinderen gedurende de bassischoolperiode 7520 uur onderwijs, in lijn met de wettelijke eis.
Maandag | 08.45u.-14.45u. |
Dinsdag | 08.45u.-14.45u. |
Woensdag | 08.45u.-12.30u. |
Donderdag | 08.45u.-14.45u. |
Vrijdag | 08.45u.-14.45u. |
Vakanties en belangrijke data
Actuele vakanties en belangrijke data, waaronder studiedagen, staan op onze website.
3 Werken aan kwaliteit
3.1 Kwaliteitsnorm
Ons streven is om alle kinderen ten aanzien van de basisvaardigheden uit te laten stromen op 1F niveau. Dit is het fundamentele niveau dat het overgrote deel van de basisschoolleerlingen zou moeten beheersen op het moment dat ze naar het voortgezet onderwijs gaan.
3.2 Doelen en ambities
Het doel van ons onderwijs, is dat wij dit afstemmen op de onderwijsbehoefte van leerling. Dit doen we door de leerling te volgen in de ontwikkeling en de aanpak, de opdrachten aan te passen. De cyclus van de lessen en het volgen van de leerling bestaat uit:
- een afgestemde voorbereiding
- instructie op drie niveaus
- een evaluatie met analyse voor de vervolg aanpak
3.3 Kwaliteitszorgsysteem
Waarom doen we dingen zoals we ze doen? Met deze vraag reflecteren en bezinnen we doorlopend op de kwaliteit van ons onderwijs. Iedere vier jaar stellen we een schoolplan op, waarin we onze koers voor de komende jaren uitwerken. Deze vertalen we jaarlijks in een optimaliseringsplan, waarin we onze jaardoelen beschrijven.
We evalueren onze doelen regelmatig met het team en MR door enquêtes onder ouders en leerlingen en door externe audits. Hierdoor blijven wij ons onderwijs bewust en kritisch verbeteren.
3.4 Leerlingvolgsysteem
Wij volgen de ontwikkeling van kinderen op verschillende manieren. In de groepen 1-2 gebeurt dit via Inzichtelijk. Vanaf groep 3 gebruiken wij het Cito-leerlingvolgsysteem naast methodetoetsen en observaties van de leerkrachten. In groep 8 gebruiken we de afsluitende doorstroomtoets van Route 8. Al deze toetsen geven ons zicht op de ontwikkeling van een kind of groep. Voor de gehele school gebruiken we het systeem LeerUniek om resultaten te analyseren. Met die gegevens kunnen we ons aanbod bijstellen waar dat nodig of gewenst is.
3.5 Resultaten van ons onderwijs
Monitoren vaardigheden
Uiteindelijk zijn wij benieuwd wat het resultaat van onze inspanningen is. Naast het aanleren van normen en waarden, het bieden van veiligheid en zorg dragen voor het welbevinden van kinderen, is het aanleren van de vaardigheden lezen, taal en rekenen erg belangrijk. Daarom monitoren we doorlopend hoe de ontwikkeling van deze vaardigheden verloopt. De resultaten van onze school worden vergeleken met de gestelde ambitiedoelen binnen Spectrum-SPCO. Deze doelen zijn hoger dan de normen van de onderwijsinspectie. Ook worden de resultaten vergeleken met die van andere Spectrum-scholen en met scholen met een gelijke wegingsfactor. Dit levert duidelijke inzichten op.
Resultaten in beeld
In groep 8 namen we tot 2023 de eindtoets af, dit is vanaf nu de doorstroomtoets. We gebruiken hiervoor Route 8. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen eind groep 8 kunnen zeggen dat zij een prettige en gelukkige schooltijd bij ons hebben gehad, waarin ze hebben geleerd hun talenten goed te benutten en goed konden presteren. Hiermee komen ze uiteindelijk op een voor hen passende school voor voortgezet onderwijs terecht.
De score van onze doorstroomtoets Route 8 van afgelopen schooljaar 2023-2024 was 215,7.
Analyse van de uitkomsten geeft ons een goed beeld en helpt ons onze doelen bij te stellen waar nodig.
3.6 Schooladvies
Gesprekken en toetsing
De hele basisschoolperiode worden de leerlingen voorbereid op de overgang naar een school voor voortgezet onderwijs. Van alle leerjaren wordt in het leerlingvolgsysteem een verslag bijgehouden.
Eind groep 7 is er het prognosegesprek. Hierin wordt de prognose van de mogelijke uitstroom naar het voortgezet onderwijs besproken. Dit gebeurt naar aanleiding van de schoolloopbaan van de leerling.
In januari wordt in een gesprek tussen de ouders, leerling en de leerkracht van groep 8 een advies voor het voortgezet onderwijs gegeven. In februari wordt in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen. De uitslag van deze toets staat los van het gegeven advies. Het geeft een objectief beeld van de ontwikkeling van de leerling. De school geeft op de informatieavond van groep 8 en tijdens het adviesgesprek informatie over de procedure van aanmelden bij het voortgezet onderwijs volgens het stappenplan van Koers VO. Daarnaast verstrekt de school ook informatiemateriaal van verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.
Uitstroom in beeld
4 Inclusief onderwijs
4.1 Ondersteuning van het jonge kind
Zodra een kind bij ons is aangemeld (in de meeste gevallen in groep 1) start de ondersteuning omtrent ‘het jonge kind’. Bij de intake informeren wij bij ouders naar de voorschoolse ontwikkeling. Deze informatie delen wij met de leerkracht en de intern begeleider. Vervolgens realiseren we de ondersteuning voor het jonge kind binnen ons onderwijs. De leerkracht observeert en begeleidt individuele leerlingen of kleine groepen, terwijl de leerlingen aan het spelen zijn. Vroegtijdige signalering is namelijk van groot belang. Hoe eerder de onderwijsbehoeften van een kind duidelijk zijn, hoe beter wij ons onderwijs passend kunnen maken. De activiteiten met hun specifieke doelen liggen vast in het groepsplan.
4.2 Basisondersteuning en lichte ondersteuning
Wij werken op CBS Prins Willem-Alexander met een vaste ondersteuningsstructuur. De intern begeleider heeft de specifieke taak om leerlingen en leerkrachten met een hulpvraag te begeleiden. In ons schoolondersteuningsprofiel staat hoe wij de kinderen kunnen ondersteunen in hun basisbehoeften en hoe wij waar nodig meer ondersteuning bieden.
Daarnaast is er binnen de school een aantal specialisten dat kan meedenken als kinderen op bepaalde gebieden achterblijven of andere ondersteuning nodig hebben.
Bij specifieke hulpvragen van leerkrachten kan het zijn dat wij de hulp van ons samenwerkingsverband, PPO-Delflanden, inschakelen om hun onafhankelijke expertise (preventief) in te zetten. Er komt dan een deskundige meedenken op een ondersteuningsvraag binnen een groep. Op deze manier zorgen wij voor een goede basiskwaliteit van onderwijs en kunnen wij kinderen blijven helpen om het beste uit zichzelf te halen.
4.3 Extra ondersteuning
Het kan zo zijn dat een kind een extra ondersteuning nodig heeft waarvoor wij als school geen passende ondersteuning in huis hebben. Op dat moment kunnen wij, in samenspraak met ouders, een arrangement aanvragen bij het samenwerkingsverband. Door het inzetten van arrangementen is het mogelijk om expertise zo dichtbij mogelijk in te zetten voor een leerling. Een arrangement geldt altijd voor een bepaalde periode. En deze wordt goed gemonitord en regelmatig met elkaar geëvalueerd met school, ouders en de externe betrokkenen. In deze gesprekken staan altijd de onderwijsdoelen centraal die wij als school met het kind willen bereiken.
4.4 Jeugdcoach op school
Aan onze school is een Jeugdcoach Op School (JOS) verbonden. Zij is in dienst van Schoolformaat, een organisatie voor hulp aan kinderen, jongeren en ouders. Op verzoek biedt zij hulp aan kinderen door met hen gesprekken te voeren. Ook geeft zij advies aan ouders en leerkrachten als er zorgen zijn over een kind. Deze laagdrempelige ondersteuning is aanvullend en ondersteunend voor school en voor ouders. Op het moment dat deze ondersteuning binnen school niet toereikend is, helpt de jeugdcoach om de juiste (vervolg)hulp te vinden. De JOS is op vaste momenten op school aanwezig.
4.5 PPO Delflanden
In Nederland geldt de wet op Passend Onderwijs. Want ieder kind is uniek en ontwikkelt zich anders. Thuis en op school. Soms maakt een kind in de ontwikkeling iets mee waardoor het even minder gaat op school. Leren en concentreren kan dan lastig zijn. Meestal komt dit met hulp in school weer goed. Soms gaat het niet vanzelf en hebben kinderen iets extra’s nodig. Op dat moment kijkt de school samen met jullie als ouders en met het kind er wat nodig is. Dit kan (tijdelijke) ondersteuning zijn. Of een extra voorziening op school, waardoor een kind op de gewone basisschool kan blijven. Bij zo’n voorziening spreken we over een arrangement. Deze wordt afgegeven door het samenwerkingsverband PPO-Delflanden (PPO Delflanden) waar de Spectrumscholen onder vallen.
Bij de aanname van een leerling zullen wij altijd goed kijken waar een kind zich het beste kan ontwikkelen. Een basisschool is een onderwijsinstelling en geen zorginstelling. Daarom kijken wij of wij de juiste ondersteuning, specialistische kennis en voorzieningen in huis hebben. We willen zeker weten dat wij onderwijskundig voldoende toegerust zijn om het kind verder te helpen met leren. Daarnaast moeten andere kinderen geen nadeel ondervinden van de plaatsing. Hoewel we altijd serieus overwegen of we een leerling met extra ondersteuningsbehoefte op onze school kunnen plaatsen, is dit niet altijd mogelijk.
Uiterlijk 10 weken nadat het kind formeel is aangemeld, wordt een beslissing over plaatsing genomen. We zoeken binnen ons samenwerkingsverband naar de juiste onderwijsinstelling en helpen ouders vanaf aanmelding tot de uiteindelijke plaatsing. We raden ouders die een dergelijke aanmelding overwegen aan om vroegtijdig contact op te nemen met de directeur van de school. Deze vorm van partnerschap, waarbij open en eerlijke communicatie van groot belang is, start bij de aanmelding en zal gedurende alle schooljaren ontzettend belangrijk blijven. Samen is meer!
5 Veiligheid op school
5.1 Intro
Dat iedereen zich veilig en geaccepteerd voelt op onze school, vinden wij het belangrijkst. Daarom zijn goede omgangsvormen onze basis. Voor leerkrachten, kinderen, ouders en betrokkenen horen daar regels en afspraken bij.
5.2 Anti-pestprogramma
Natuurlijk hebben wij ook een anti-pestprotocol. In lijn hiermee werkt er een anti-pestcoördinator op onze school, J. de Vogel. Voor meer informatie of contact verwijzen we je naar het protocol op onze website.
Wij werken daarnaast met de Kanjertraining. Door de Kanjertraining leren we dat vertrouwen de basis is. Vanuit daar kunnen we samenwerken op een manier waarop iedereen zich gezien, erkend en gewaardeerd voelt.
5.3 IBP en privacy
Alle scholen binnen Spectrum-SPCO houden zich aan de Wet op Privacy. Dat betekent dat er bijvoorbeeld geen contact met externe organisaties wordt opgenomen zonder dat ouders hiervan op de hoogte zijn. De schoolmaatschappelijk werkster en de schoolarts worden gezien als interne organisaties.
Meer informatie over ons privacybeleid kun je vinden op onze website.
5.4 Aandachtsfunctionaris en Meldcode
De veiligheid van een kind is zo belangrijk dat alle Spectrum-scholen een aandachtsfunctionaris hebben aangesteld. Ook houden wij ons aan de landelijk verplichte ‘Meldcode Huiselijk Geweld’. De aandachtsfunctionarissen bij ons op school zijn M. Kropff (IB-er a.i) en N. Roek (dir.).
Meer informatie via www.meldcode.nl.
5.5 Ontruiming en BHV
Minstens één keer per jaar houden we een ontruimingsoefening, zodat leerkrachten en leerlingen in geval van brand of calamiteiten weten wat ze wel en niet moeten doen. Bovendien volgen onze BHV’ers ieder jaar een herhalingscursus BHV, om hun kennis op te frissen. CBS Prins Willem-Alexander heeft een veiligheidsplan dat is goedgekeurd door de medezeggenschapsraad. De ontruimingsoefening wordt uitgevoerd met alle gebruikers van het gebouw.
5.6 Contactpersoon
Binnen Spectrum-SPCO zijn er interne contactpersonen. Zij zijn het aanspreekpunt bij een klacht en helpen je op weg in de stappen die je kan ondernemen. Desgewenst brengen zij je in contact met de vertrouwenspersoon. De interne contactpersoon op onze school is G. Kroek.
5.7 Klachtenregeling
Wij werken samen met jou aan de ontwikkeling van je kind. Met vragen of opmerkingen over de communicatie of samenwerking ben je altijd welkom voor een gesprek. Vaak kunnen we klachten, over de dagelijkse gang van zaken binnen de school, in overleg en op een juiste manier samen afhandelen. Als dat niet mogelijk is, of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kun je een beroep doen op de klachtenregeling. Stichting Spectrum-SPCO kent een klachtenregeling, een klokkenluidersregeling en een integriteitscode. De klachtenregeling is te vinden op onze website.
5.8 Vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en verbonden aan de stichting als geheel. De externe vertrouwenspersoon is mevrouw W. Vink.
E: wvink6161@gmail.com
T: 06 – 51 83 25 05
6 Samenwerking met ouders
6.1 Intro
Wij zijn, als ouders en school, samen betrokken bij de ontwikkeling van jouw kind. Daarom is het belangrijk om elkaar regelmatig te zien en spreken. Natuurlijk zal deze communicatie vooral over specifieke zaken omtrent je eigen kind gaan. Maar betrokkenheid van ouders gaat voor ons verder.
6.2 Gesprekken met ouders
Wij organiseren elk schooljaar contactmomenten. Deze gesprekken kunnen ook samen met je kind zijn. Ouders worden hiervoor tijdig uitgenodigd. Heb je een vraag of wil je iets bespreken? Dan kun je altijd even langslopen of een afspraak maken met de leerkracht of de directie.
6.3 Oudercommunicatie app
Wij gebruiken de app Social Schools om ouders te informeren en waar nodig met jullie te communiceren. Via deze weg versturen we nieuwsbrieven, delen we nieuws (per groep) en zijn in een agenda alle belangrijke data te vinden. Ook kunnen ouders individueel met leerkrachten over hun eigen kind communiceren.
6.4 Informatie online
Op onze website is veel informatie te vinden. De website en de app worden regelmatig aangepast, de schoolgids alleen aan het begin van het schooljaar.
6.5 Medezeggenschapsraad (MR)
Wij zijn blij met ouders die willen meedenken! Onze medezeggenschapsraad bestaat uit drie leerkrachten en drie ouders die op beleidsmatig niveau met ons meedenken over zaken die de school aangaan. De medezeggenschapsraad geeft hierbij adviezen en heeft op een aantal zaken instemmingsrecht. Een afgevaardigde van iedere MR neemt deel aan de GMR, dat is de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van Spectrum-SPCO.
6.6 Activiteitencommissie
Voor de verschillende activiteiten die wij gedurende het schooljaar voor de leerlingen organiseren vragen wij de ondersteuning van ouders. Wij waarderen het enorm dat ouders ons hierbij willen helpen. Samen met teamleden en andere ouders maken zij het onderwijs voor de leerlingen nog leuker en mooier.
6.7 Sponsoring
Voor sponsoring in het onderwijs heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap samen met onderwijsorganisaties een convenant gesloten waarin de afspraken zijn vastgelegd.
Mochten wij als school te maken krijgen met sponsoring dan is het belangrijk dat dit zorgvuldig gebeurt. Het convenant bepaalt onze speelruimte.
7 Praktisch
7.1 Intro
De meest up-to-date informatie over praktische zaken staat op onze website.
7.2 Verzuim
In de wet is een aantal plichten van school en ouders vastgelegd. De onderwijsinspectie controleert of deze worden nageleefd.
Regels voor schorsing en verwijdering
Spectrum-SPCO hanteert op alle scholen een regeling schorsing en verwijdering, dus ook op CBS Prins Willem-Alexander. Deze is te vinden op onze website.
Voorkomen en bestrijden van (ongeoorloofd) schoolverzuim
Scholen zijn verplicht ongeoorloofd verzuim te melden bij de leerplichtambtenaar. Soms kan een leerling niet naar school en is er sprake van geoorloofd schoolverzuim. Wat geoorloofd schoolverzuim is, staat hieronder onder ‘Verlof’. Voor meer informatie kun je terecht op de website van de Rijksoverheid (Rijksoverheid – leerplicht).
7.3 Verlof
Regeling
Kinderen vanaf 5 jaar zijn leerplichtig en worden tijdens alle schooltijden aanwezig verwacht. In bijzondere situaties kan de directie toestemming verlenen tot verlof.
In de verlofregeling spreken we over:
- Eerstegraads familie
- ouders
- Tweedegraads familie
- broers en zussen
- grootouders
- Derdegraads familie
- ooms en tantes
- neven en nichten
- overgrootouders
Situaties waarin verlof aangevraagd en verleend kan worden:
Overlijden van bloed- of aanverwanten
- Eerstegraads familie maximaal 4 dagen
- Tweedegraads familie maximaal 2 dagen
- Derdegraads familie maximaal 1 dag
Huwelijk en jubilea
- Familie in Lansingerland maximaal 1 dag
- Familie buiten Lansingerland maximaal 2 dagen
- Huwelijks- of Ambtsjubileum maximaal 1 dag
- Eerste- of tweedegraads familie.
- 12,5- | 25- | 40- | 50- | 60-jarig.
Bevalling van moeder / verzorgster
1 dag
Religieuze feesten die mogelijk niet in de reguliere vakanties vallen
- Joods Nieuwjaar
- Grote Verzoendag
- Loofhuttenfeest
- Joods Slotfeest
- Joods Paasfeest
- Joods Wekenfeest
- Offerfeest
- Suikerfeest
- Ramadan
Let op: Het verlof kan alleen worden verleend op de dagen waarop dit feest valt en alleen als je praktiserend bent in je geloof. Leerplicht adviseert directeuren maximaal één dag per feest toe te staan, ongeacht de duur van het feest.
Vakantie / extra verlof
Er kunnen omstandigheden zijn die zo zwaar wegen dat ouders/ verzorgers hun kind buiten de schoolvakanties één of meerdere dagen van school willen houden. Voor dit ‘extra verlof’ zijn regels opgesteld:
Extra verlof mag alleen worden toegekend als:
- Door de aard van het beroep van (één van) de ouders/ verzorgers vakantie niet in een schoolvakantie mogelijk is;
- Er zeer gewichtige omstandigheden zijn.
Verdere voorwaarden:
- Het verlof is bestemd voor de enige gezamenlijke gezinsvakantie n het schooljaar;
- Het verlof mag sowieso niet in de eerste 2 weken van het schooljaar vallen.
Overig
- Andere zeer bijzondere gevallen in overleg
Meer informatie is te vinden op www.lansingerland.nl en op www.rijksoverheid.nl.
N.B. Wij zijn verplicht om ongeoorloofd verzuim te melden bij de leerplichtambtenaar.
Aanvragen
Verlof kan aangevraagd worden via het formulier op onze website.
Vrijstelling van een onderwijsactiviteit
Wil je liever niet dat jouw kind meedoet aan een extra activiteit? Dan kun je het bestuur van de basisschool vragen om vrijstelling. Als het kind vrijstelling krijgt, moet het meedoen aan een vervangende activiteit.
7.4 Vrijwillige ouderbijdrage
Scholen mogen ouders een vrijwillige bijdrage in de kosten vragen. Voorwaarden zijn dat deze bijdrage vrijwillig is en dat de ouders van de medezeggenschapsraad hiermee hebben ingestemd. Wij vragen jaarlijks aan het begin van het schooljaar een eenmalige ouderbijdrage van €35,00 per leerling via een betaalverzoek. Hiervan bekostigen wij onder andere het Sinterklaas- en Kerstfeest, cultuur-educatieactiviteiten, de PWA-dag en de afscheidsavond van groep 8. De kosten voor het schoolkamp van groep 8 worden aan het begin van het schooljaar gevraagd aan de ouders van groep 8.
Daarnaast vragen wij in het voorjaar een bijdrage voor de schoolexcursie van de groepen 1-7.
Leerlingen die tijdens het schooljaar instromen betalen een ouderbijdrage van €3,50 per resterende maand van het lopende schooljaar. Zij krijgen hiervoor een betaalverzoek vanuit onze administratie.
De bijdrage is ook echt een vrijwillige bijdrage. Dit betekent dat alle leerlingen altijd meedoen aan de activiteiten die door school worden georganiseerd, maar de andere kant is ook dat we zonder deze bijdrage al deze activiteiten niet kunnen ondernemen.
7.5 Buitenschoolse opvang
Wil je voor jouw kind opvang regelen voor of na schooltijd? Dat kan. Binnen onze school biedt Prokino dit aan. Daarnaast werken wij samen met onderstaande organisaties voor kinderopvang. Bij interesse adviseren we je met klem dit vroegtijdig aan te geven bij de BSO van jullie keuze. Het is aan ouders zelf om een contract met de organisatie af te sluiten.
De organisaties waar wij mee samenwerken zijn:
8 Aanmelden en plaatsing
8.1 Aanmelden
Kom gerust langs om kennis te maken met onze school, ons prachtige gebouw en ons onderwijs!
Aanmelden voor een kennismakingsgesprek kan via de website. Uiteraard kun je ook telefonisch een afspraak maken met de directeur, daarvoor kun je onze school bellen op telefoonnummer 010 – 511 20 43.
Het kan gebeuren dat wij in bepaalde groepen te maken hebben met een leerlingenstop. Als dit speelt geven wij dit aan op onze website.
Benieuwd naar onze protocollen?
Bekijk onze protocollen en documenten m.b.t. onder andere gedrag, schoolondersteuning en verlof.
Nog nieuw bij ons op school?
Bekijk onze procedures voor een rondleiding en het aanmelden van uw kind!